Dynamics NAV 2016 Click Once – Wait Long

Click Once er en fremragende DotNet teknologi til at rulle programmer ud på PCere hvor brugeren ikke nødvendigvis har administratorrettigheder og hvor man gerne vil kunne sikre automatisk udrulning af nye versioner.

NAV har igennem længere tid haft mulighed for at blive installeret som Click Once – ja faktisk følger de nødvendige manifest-filer med på installations-DVD’en.

Det fungerer fremragende – folk får en URL eller en sti – og kører de den, så får de automatisk installeret NAV under C:\Users\<user name>\AppData\Local\Apps\2.0\… i en tilfældig genereret mappe. Samtidigt oprettes der naturligvis genveje til programmet – og til sidst startes NAV klienten lige…

Når programmet startes næste gang, så checker det først lige om der skulle ligge en ny version – gør der det, så installeres den lige inden NAV klienten startes.

 

Nu skriver jeg “fungerer fremragende” – og det var også korrekt indtil NAV 2016 – og så fik det også en ende.

Af en eller anden obskur grund, så tager en click once installeret NAV 2016 windows klient MARKANT længere tid om at lave rapporter end hvis den var installeret på standard-måden.

MARKANT er fx Balance-udskriften som måske før tog under 2-3 sekunder, pludselig tager over 1 minut.

 

Problemet skulle have noget at gøre med at click once afvikles i en sandbox med “high isolation” og Report Vieweren performer dårligt under de vilkår – se evt. http://blogs.msdn.com/b/selvar/archive/2012/05/22/reportviewer-2010-winforms-control-takes-too-much-of-time-to-render-a-local-mode-report-rdlc-when-we-launch-the-application-using-clickonce.aspx

Men det er jo lidt mærkeligt først at støde på det nu ifm. NAV 2016, når problemet er beskrevet i maj 2012 ifm. Report Viewer 2010. Vi skriver trods alt 2016 og bruger Report Viewer 2015.

Og det bliver mere mærkeligt af at, så vidt vi har kunnet teste, så er samtlige NAV 2016 versioner (til og med CU4) ramt, mens ingen NAV 2015 udgaver er – heller ikke nyeste Cumulative Update. Mystisk!

 

Anyway – vi er naturligvis i dialog med Microsoft om en løsning (og de arbejder hårdt på den), men kan i mellemtiden beskrive denne midlertidige workaround:

  1. Installer Click-Once klienten som sædvanlig
  2. Start NAV med click once genvejen
  3. Åben Joblisten, find den kørende NAV-klient, højreklik på den og vælg “Åbn filplacering”
  4. Højreklik på Microsoft.Dynamics.Nav.Client.exe og vælge Send til…/Skrivebord (som genvej) fra menuen
  5. Luk NAV
  6. Workaround’en er nu at benytte den nyoprettede genvej på skrivebordet til at starte NAV.
Ulemper ved workarounden:
  • NAV afvikles ikke længere i en sandbox med “high isolation”, men nærmere som en standard-installeret NAV windows-klient der blot ligger i en mærkelig mappe. Det har flere effekter – bl.a. at man nu kan skifte server i NAV-klienten og sådan noget.
  • Skubbes en ny opdateret click once klient ud fra serveren, så vil den installere sig i en ny mappe – og dermed peger den midlertidige genvej på den forkerte klient. Løsningen er blot at slette den midlertidige genvej og lave den igen med ovenstående procedure.

 

Elegant er det ikke – men det slår at vente 5-6 minutter på et kontoskemaprint, der ellers kunne køres på 20 sekunder!

 

Vi vender naturligvis tilbage til dette indlæg når Microsoft kommer med en bedre løsning end ovenstående.

 

Updates:

  • 07/04-2016: Microsoft Development havde først fundet en halv løsning i form af en workaround. Den fungerede dog ikke.
    Det nyeste er at Microsoft Development har identificeret problemet og fundet en fungerende løsning. Vi har endnu ikke set den, men med mindre den fejler interne Microsoft tests, så skulle den komme som en del af NAV 2016 Cumulative Update 7 (som burde komme i starten af Maj 2016).
  • 11/5-2016: Fejlen er løst i Cumulative Update 7 som netop er frigivet. Den indeholder dog så en anden mindre fejl – klik her for at læse mere om den!

En tanke om “Dynamics NAV 2016 Click Once – Wait Long

  1. Pingback: Mindre fejl i nyeste Cumulative Update 7 til NAV 2016 | Systemconnects Teknikblog

Skriv et svar